Medio 2013 starten de werkzaamheden bij de bocht in Elsloo, op deze fotoBlog zal ik de komende jaren foto's hierover plaatsen.

maandag

Start project verruimen Julianakanaal 

Op 15 oktober 2013 start Aannemer de Vries & van de Wiel Kust- en Oeverwerken
Maaswerken start in opdracht van Rijkswaterstaat met de eerste werkzaamheden in het kader van de
verruiming van het Julianakanaal.
 
De kanaalbodem wordt op het gehele traject, van Limmel tot Maasbracht, teruggebracht naar de
oorspronkelijke diepte van 4,9 meter, waarvoor zal worden gebaggerd. In het najaar van 2014 zal dit
deel van de werkzaamheden gereed zijn en kan worden begonnen aan een reeks verruimende
werkzaamheden tot medio 2017, waaronder het plaatsen van 4 kilometer stalen damwand en het
verleggen van 2,5 kilometer dijklichaam. Deze werkzaamheden maken het mogelijk in de nabije
toekomst een grotere scheepvaartklasse toegang te geven tot het Julianakanaal. De omvang van
deze schepen is maximaal 190 meter lang, 11,4 meter breed en een diepgang van 3,5 meter.
 
Onderhoudsbaggeren 
Het aangeslibde materiaal (naar schatting 220.000 m3) op de bodem van het Julianakanaal wordt met
behulp van een kraanponton vanaf het water in beunschepen geladen, die de bagger over het water
naar de verschillende baggerdepots afvoeren. Ook het materieel wordt via het water aan- en
afgevoerd, waardoor geen verkeershinder op het land te verwachten valt. Door het gebruik van
scheepvaartbebording op het gehele traject, en scheepvaartbegeleiding in de bocht van Elsloo, wordt
hinder voor de scheepvaart zoveel mogelijk beperkt.
 
Planning 
Tijdens het onderhoudsbaggeren wordt van 06.00 uur tot 22.00 uur gewerkt. Om eventuele
geluidshinder tot een minimum te beperken wordt binnen de bebouwde kom gewerkt van 07.00 uur tot
19.00 uur. De werkzaamheden beginnen in de bocht van Stein, waarna het kanaal van Limmel tot
Roosteren gebaggerd zal worden. Tot slot wordt het benedentoeleidingskanaal bij de sluis van
Maasbracht gebaggerd.

Maasroute 
De Maasroute vormt een belangrijke verbinding tussen Nederland en de industriegebieden in
Duitsland, België en Frankrijk. Door deze verbinding geschikt te maken voor groter
binnenvaartverkeer wordt de concurrentiepositie van de binnenvaart versterkt ten opzichte van het
wegtransport. Om dit doel te bereiken worden langs de gehele Maasroute aanpassingen verricht om
de vaarweg bevaarbaar te maken voor klasse Vb binnenvaartschepen.  Het project wordt mede
gefinancierd door het Trans European Network (TEN) uit Brussel.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten